Successful business team standing in row headed with boss

Autorytet szefa – z czego to wynika?

Autorytet jako pojęcie ma kilka znaczeń. W socjologii związany z pojęciem władzy charyzmatycznej, idealny typ legitymizacji władzy, przeświadczenie o doskonałości przywódcy. Inne definicje to: społeczne uznanie, prestiż oparty na cenionych w danej grupie wartościach.

Osoba ciesząca się uznaniem, mająca kredyt zaufania co do profesjonalizmu, prawdomówna. W kontaktach międzyludzkich będzie to osoba mająca cechy przywódcze, obdarzona charyzmą. Może na tej ostatnim określeniu zatrzymamy się dla scharakteryzowania autorytetu szefa.

Siłę autorytetu szefa można rozpatrzyć w pięciu wymiarach, które mają istotne znaczenie w tym jak postrzegają nas ludzie.

Relacje.

Dobry dowódca , lider czy szef potrafi budować relacje z ludźmi. Dobry szef powinien z pracownikami rozmawiać, odnosić się do nich z szacunkiem, pytać ich o opinię i liczyć się z nimi. Powinien tak budować relacje, aby ludzie buli podmiotem a nie przedmiotem w zespole. W ten sposób będzie budował postawę zaangażowanie i zespołowości.

Kompetencje.

Autorytet szefa niewątpliwie jest budowany na wiedzy. Autorytet buduje się pozytywnym wizerunkiem, pewnością tego co się robi. W obszarze kompetencji, jeżeli szef ma wiedzę mniejszą od pracowników, ma odwagę pytać i uczyć się od swoich ludzi. Nie udaje, że wie, kiedy jest odwrotnie.

Autorytet moralny

Autorytet szefa, lidera, przywódcy buduje się na określonych cechach i przestrzeganiu społecznie przyjętych przez wszystkich norm etycznych i moralnych. Jeśli mowa jest o autorytecie moralnym, to mówimy o konsekwencji w realizacji tego, co wspólnie z zespołem ustalono. I nie ma mowy o odejściu od tej reguły. Odejście, choćby jednorazowe, burzy autorytet bezpowrotnie.

Prezentowanie siły

Ta cecha budowania autorytetu łączy się z autorytetem moralnym. Związana jest z jasnym i klarownym systemem oceniania. Co i jakie postawy są oczekiwane, w jaki sposób będę oceniani pracownicy, co jest ważne, na co należy zwracać szczególną uwagę, a co nie będzie akceptowane, jakie postawy są naganne i niedopuszczalne. Szef chcąc budować autorytet określa zasady współpracy i pracy i ma konsekwentnie tego przestrzegać. Ludzie mają wyczulone poczucie sprawiedliwości. Aby zbudować swój autorytet wśród pracowników, należy doskonale wiedzieć jak motywować ludzi, a także budować postawę zaangażowania i odpowiedzialności.

Budowanie autorytetu

Dobry autorytet potrafi określić granice. Dotyczą one zachowań w pracy, jeżeli wymaga tego wykonywany zawód, również poza nią. Prywatne relacje nie powinny się zmieniać na gruncie prywatnym w związku z awansem.

Szef budując swój autorytet, buduje wizerunek osoby pewnej, przekonanej do działań, zaangażowanej i nastawionej na sukces. Żeby budzić i pobudzać ludzi, budować postawy zaangażowania, samemu trzeba być zaangażowanym. Ne da się oczekiwać od swoich podwładnych czy współpracowników czegoś, czego samemu się nie ma, nie szukając sposobów na wypracowanie danej cechy czy umiejętności. Budując autorytet warto pamiętać o słowach D. Eisenhowera: „Kierować ludźmi to inaczej spowodować, by robili to, co się chce, ponieważ oni sami tego chcą”. I jeszcze, może najważniejsze: szef bez ludzi nie jest szefem, żaden kapitan ani trener nie wygrał meczu bez zmotywowanego zespołu.